Espen "over there"

På denne siden vil det komme updates from USA, California, SantaBarbara, der guttungen vil befinne seg fra januar til juni 2008.

tirsdag 29. januar 2008

MINE FØRSTE UKER "OVER THERE"

Etter en travel jul hjemme i Norge, med ambasadebesøk, pakking, besøke folk og relativt mye utfylling av skjemaer, med spørsmål som: Har du drevet med terrorisme i det siste, var jeg endelig klar for the U.S. Grytidlig onsdag 2. januar lettet jeg fra Gardermoen og fløy et par timer til London, Heathrow. Og vips, et halvt døgn senere landet jeg i Los Angeles (LAX) Det var 12 kjedelige timer, men fikk sovet litt og sett noen filmer over Atlanteren... Vel fremme ble jeg hentet av en bil fra skolen og kjørt nordover til Santa Barbara! LA-SB tar ca. 1,5 timer per bil.

Overnatting for det neste halve året skjer hos vertsfamilie. Jeg ble derfor kjørt til min 1. vertsfamilie (har nemlig byttet). Det var en sliten Espen som ankom Troy 41 år etter maange timer på reisefot! Der delte jeg rom med en japaner på 23, som også går på skolen min.

De første dagene var kjipe, da jeg ikke kjente en kjeft, dårlig vær, jetlag, mye fastfood, tester på skolen for å sjekke english-level osv... For de som lurer, jeg går på EF International Language School. Det går ca. 500 studenter der, fra HELE verden. Veldig artig å stifte bekjentskap med andre kulturer! Jeg er forøvrig eneste nordmann, så jeg får praktisert MYE engelsk. Nærmeste jeg kommer en nordmann er Albin fra Sverige. Henger endel med han, noe som er koselig og litt dumt. Når det bare er oss to snakker vi selvfølgelig svensk/norsk, og jeg får ikke praktisert engelsken;) HeHe!

Portola Lane 11: Huset til Troy lå ganske nærme byen og skolen, noe som var positivt. MEN det var et gammelt hus; møkkete og kaldt er dekkende stikkord. Jeg måtte som nevnt tidligere også dele soverom med en annen. Som 25 åring føler jeg at jeg er litt ferdig med å dele rom med folk. Det var liksom greit i militæret, men det er noen år siden... I want some privacy! Ikke et vondt ord om Troy og Hideaki, men jeg valgte å flytte ut! Nå skal det sies at Santa Barbara er et av de dyreste stedene å bo i hele USA. Bostandarden er derfor selvfølgelig langt under norsk standard. Huset til Troy som dere ser bilder av koster omlag 800.000 dollar, i følge han...




Bytte av vertsfamilie: Søndag 13. januar flyttet jeg ut fra Portola Lane og inn i Encore Drive 4288... Til en veldig hyggelig eldre dame ved navn Eleanor. Hun er pensjonert lærer, men jobber noe fortsatt! Huset er veldig fint, ryddig og rent, noe som passer meg bra. Jeg har også mitt eget rom, med god skapplass og eget skrivebord. Her bor også en annen student, Masako fra Japan, hun går på Santa Barbara City College. Så her er det meg og damene... Nå har det seg sånn at Eleanor har vært innlagt på sykehuset i ca. 10 dager. Så det har vært en litt spesiell start på boforholdet! Hun har akkurat kommet hjem igjen nå, men virker ikke veldig pigg. Etter det jeg har skjønt, har hun hatt noe problemer med lungene++. Håper hun blir frisk og fin, ellers må jeg vel flytte herfra og...



Fra her jeg bor nå tar det ca. 20/25 min. med buss til down town og skolen. Jeg er allerede dritt lei av å ta bussen, da den alltid er full (av rare folk) og jeg ofte mister den... Albin (svensken som går på skolen min) og jeg snakker stadig om mulighetene for å kjøpe en bil sammen. Hele samfunnet her er jo tilrettelagt for biltrafikk. ALLE kjører! Og med disse bilprisene, er det hvertfall fristende å kjøpe en bil. RELATIVT mye billigere enn Norge;)

Jeg har skole hver dag, annenhver dag tidlig og sen undervisning. Vi er rundt 20 elever i klassen min, og nivået er høyt, så jeg må virkelig jobbe for å holde følge... Det er lekser hver dag, til og med over helgen:( Noen ganger sitter jeg over 2 timer med lekser, noe jeg syntes er litt i overkant. Men kan jo hende det skyldes mitt fattige ordforråd og manglende gramatiske evner!!!

Klima har ikke vært mye å skryte av siden jeg kom ned. Har regnet og blåst mye. De dagene sola er fremme er det varmt, men med en gang sola går ned er det kaldt. Det er januar her og... Jeg trodde jo egentlig at jeg skulle komme ned/bort til sol og sommer, men det stemte ikke! Altså ikke noe beach og surfevær enda:( Ettersom jeg pakket kofferten full av sommerklær, har det blitt mye frysing her. Husene er også veldig dårlig issolert, noe som gjør at det er fryktelig kaldt om natta. Dette førte selvfølgelig til at unge Dahl raskt pådro seg en aldri så liten forkjølelse/influensa. Har vært dårlig en stund nå, men håper å bli ordentlig frisk snart! Har kun vært borte fra skolen 1 dag da. Jeg har betalt så j..... mye for denne skolen, så jeg skal ikke bruke dagene hjemme i senga! Lærer ikke mye engelsk av det!

Ellers har jeg ikke fått opplevd så veldig mye enda, dagene går stort sett med til skole, lekser, shopping, kinobesøk, være syk, være sosial samt en øl i ny og ne (men har faktisk blitt veldig lite festing så langt). Har også sett en basketballkamp, skikkelig amerikanske greier! Albin og jeg var også på Santa Barbara Golf Club forrig lørdag, noe som frister til gjentakelse. Det er MANGE golfbaner i og rundt byen, så jeg satser på å få spilt litt golf her. Har også tenkt til å kjøpe meg et nytt golfsett, da prisene er latterlige lave. I like:) Når vi er inne på priser; hver mandag koster en bigmac 1 dollar på Mc'ern. Litt over fem kroner. Ikke rart amerikanere blir feite vettu! Kanskje det er håp for meg og.

  • 24. januar - 3. februar er det "Santa Barbara International Film Festival", noe som setter sitt preg på byen. Endel celebritys gjester byen, blant annet Angelina Jolie, som kommer til helgen... Skal ikke se bort i fra at jeg danker ut Brad. De har forøvrig et hus her i Santa Barbara.

http://www.sbfilmfestival.org/

Nok for denne gang... Da er dere i hvert fall blitt litt oppdatert på hva jeg har gjort siden jeg forlot kjære vakre Norge:) Man blir veldig nasjonalistisk/patriotisk av å bo i utlandet. Heia Norge!!! Men selv om alle vi digger Norge, kan jeg opplyse om at vårt lille flotte land, ikke er like kjent "all over the world" Det hender jeg må peke det ut på kartet.

Espen.

2 kommentarer:

Kari sa...

Morsomt å høre hvordan du har det! Jeg leser selvsagt din og Simens blogg jevnlig :)

Hvor lenge blir du forresten? Magnus og jeg har snakket om å besøke Simen (noe jeg ikke er helt sikker på at newyorkeren er klar over..). Kanskje vi kan ta en "svipp" over til deg også ;)

Du kommer til å bli en racer i engelsk, gutt, i hvert fall hvis du og svensken tvinger dere til å legge vekk morsmålet :)

Når alt går seg til, er jeg sikker på at du kommer til å få det aldeles vidunderlig der borte! La høre fra deg =)

Marit sa...

Hei, hei, Espen!
Så moro å lese bloggen din! Håper du har blitt frisk nå, og nyter tilværelsen skikkelig! Håper også at det skjer MYE, så du ikke går rundt og kjeder deg:-) Litt leit at været ikke helt har stått til forventningene, men kan trøste deg med at det er MYE verre her! Blir Thailand-tur på oss i påsken - fin trøst,det. Kos deg - Bengt hilser.