Espen "over there"

På denne siden vil det komme updates from USA, California, SantaBarbara, der guttungen vil befinne seg fra januar til juni 2008.

onsdag 20. februar 2008

FLYTTE, IGJEN...

Hei og hopp igjen Norge!

Da er det på høy tid å skrive igjen... Lenge siden jeg har gitt dere oppdateringer fra den andre siden av Atlanteren. Jeg er nå installert i ny vertsfamilie, men tenkte jeg kunne beskrive veien hit. I mitt forrige innlegg nevnte jeg at min "house mother" var temmelig syk, og at hun blant annet tilbragte maaange dager på sykehuset. Etter hun kom hjem lå hun stort sett i senga og hadde lite energi. Dette ble veldig stusselig for meg, da jeg måtte lage mat selv og ikke hadde noen å praktisere engelsk med... Jeg ønsket i grunn å flytte ut, men visste ikke helt hvordan hun kom til å reagere. Det var derfor en stor lettelse da hun selv tok det opp for 2 uker siden. Vi fikk pratet ut og ble enige om at det var best for begge parter at jeg flyttet ut. Men det er ikke bare bare å finne et nytt sted å bo. Jeg tok opp situasjonen med skolen, og de ga meg noen navn og nr. til aktuelle vertsfamilier.

Jeg og noen andre gutter fra skolen vurderte også å ordne "accommodation" selv. Vi drømte om å leie en privat nydelig leilighet nær sjøen, men fant fort ut at det kunne bli noe dyrt! Santa Barbara har om mulig høyere boligpriser enn Norge. Jeg ble derfor nødt til å ta for meg lista med vertsfamilier.

Forrige mandag snakket jeg mer med min vertsmamma, og hun fortalte meg at jeg burde flytte ut så fort som mulig. Hun var redd for at jeg skulle bli smittet av henne. Jeg fikk jo tross alt vite at hun har hatt, diare, lungehinnebetennelse, "staph infections" og sist men ikke minst hennes leukemi har kommet tilbake. Ettersom jeg er en smule hypokonder, ble jeg relativt keen på å flytte ut, og det fort... Jeg tenkte på å booke inn på et hotell inntil jeg fant en passende ny vertsfamilie. Snakket igjen med skolen, og de sa jeg måtte flytte ut med en gang, men de mente jeg kunne flytte til "the dorms" isteden for å bruke penger på hotell. Jeg var i grunn enig, og flyttet inn til skolens leilgheter nær skolen, populært kalt dorms/campus/residence... Delte der stue, kjøkken, bad og soverom med to andre gutter. Francisco fra Italia på 30 år, og en guttunge på 21 år ved navn Pascal fra Sveits. Det bor muligens 50 studenter der, noe som gjør det særdeles sosilat å bo der, til tider for sosialt. Han italieneren kalte stedet for "airoporto", noe som er ganske beskrivende. De 5 dagene jeg tilbragte der minnet meg om en pakketur til KOS, med drikking og høylytte "fjortiser". I prinsippet er det ikke lov til å drikke der, men alle gjør det. Uansett, noen artige dager... 3 bilder følger:


Men tilbake til lista over vertsfamilier. Jeg ringte rundt, men ble møtt med motgang. Enten var rommet booket, de ville ha jenter eller så måtte jeg dele soverom med 3 eller flere:( Men jeg fikk napp hos 1... Reiste og tittet på huset og bestemte meg for å flytte inn med en gang. Huset hadde relativt høy standard, til her å være. Unge Dahl falt også for fellesarealet man deler med noen andre hus. Vi snakker to svømmebasseng, boblebad++ Skal virkelig benytte meg av dette området når været blir HOT. Ser frem til å "tanne" og gjøre lekser forran poolen;) Familiesituasjonen er en mamma på omlag 45, med en datter på 15. Oppegåedne folk som prater amerikansk:) Rommet som var ledig var tiltenkt to personer, så jeg flyttet inn med en kamerat fra skolen som også trengte et sted å bo. Egentlig var jeg jo keen på singleroom igjen, men jeg er faktisk veldig fornøyd med denne løsningen. Rommet er stort, vi har hvert vårt skrivebord, masse plass til klær og TV. Siden jeg kjenner fyren er det bare koselig med litt selskap, samtidig som jeg får snakket mye engelsk. Han heter Michael, er like gammel som meg, og er fra Korea. Hans koreanske navn er Dongki Kim, men han kaller seg Michael her i statene. Det bor også to andre studenter her, på et annet soverom. De går på en liknende privat språkskole. Gutta er fra henholdsvis Korea og Columbia.



M&E


NEW

PLACE!!!

Jeg håper nå at jeg blir fornøyd med huset og folka, da jeg er noe lei av å flytte. Dette er tross alt mitt fjerde sted.

Men nok om boforhold. Jeg skal innen kun kort tid legge ut info og bilder fra fra de siste ukene, som innebefatter weekendtur til LA, formal dance (prom) og ankomst av 1 stk. norsk jente. Endelig er vi to nordmenn på skolen...

By the way, i skrivende stund har jeg vært her i nøyaktig 7 uker!

2 kommentarer:

Marianne sa...

Så bra du er i gang med oppdateringene igjen! Er jo alltid artig å høre hvordan du har det. Kjipt med så mye flytting, men får satse på at du og Michael har truffet blink nå:) Hørtes ikke værst ut med "egen" pool. Gleder meg til å lese om alt du har drevet med de siste ukene! Tiden flyr fort når man er på utenlandstur ja..

Unknown sa...

Takk for praten i her om dagen Espen! :) Flott gutt du! :) Skjønner ting er bedre borte hos deg nå! Godt å høre! Håper jeg får folka her til å bli med på roadtrip på vestkysten! Da kommer jeg innom poolen din og gjør litt lekser med deg! ;) hehe. Vi snakkes snart igjen Espen!