Espen "over there"

På denne siden vil det komme updates from USA, California, SantaBarbara, der guttungen vil befinne seg fra januar til juni 2008.

søndag 20. april 2008

BIG UPDATES!!!

Hei og hopp til alle dere der hjemme!

Da er det nøyaktig en mnd. siden jeg oppdaterte dere sist, så da tenkte jeg det var på høy tid. Jeg har ikke glemt dere!!!

Jeg har nå endelig fått samlet inn litt bilder fra respektive venner, og har i dette innlegg tenkt å dele de med dere. Jeg går nemlig ikke rundt med kamera til enhver tid, og da hender det at andre knipser bilder jeg har lyst på. Men det tar sin tid å få samlet inn...

Hmmm, hvor skal jeg begynne?

Jeg kan vel egentlig begynne i Februar. Som jeg vel så vidt har nevt før, hadde vi et ball, eller Formal Dance som skolen kaldte det.



Det første bildet er Hideaki og meg. Vi delte rom hos Troy (min første vertsfamilie)

Bildet nr. to er Michael, Caroline og meg. Caroline har vært her siden Februar, og utgjør nordmann nr. 2 på skolen. Nr. 1 er undertegnede. Hun er oppvokst i Hemsedal, men bor nå i Oslo. Hun er 20 år, og har studert ett år på BI, men har tenkt å gå andre studieveier fra høsten av. Jeg ser by the way veldig alvorlig ut på det bildet, vet ikke hvorfor. Det var jo tross alt fest...

Siste bildet er Albin og meg, samt to koreanere.

  • Albin kjøpte seg forøvrig bil i Februar, en Nissan Maxima, V6'er...

En helg i mars dro Eric, Justin, Charles og jeg til et amerikansk skiresort ved navn Big Bear. Det var en fenomenal opplevelse å reise fra Santa Barbara i shorts, og ankomme vinteren 3 timer senere... California har virkelig alt! Men det skal sies at det ikke kunne måle seg med den norske fjellheim. Gutta, som forøvrig er fra Korea, ville gjerne leie snowboard. Jeg har ikke stått snowboard på 10 år, så det var gøy å stå på fjøl igjen. Vi leide også ski klær, da jeg prioriterte sommerklær i kofferten. Gutta mine påstod de hadde stått på brett i Korea, men ferdighetene var heller dårlig... De syntes jo jeg var regne Terje Håkonsen! HeHe, sånn er det å være født med ski på bena.




Nei, jeg får vel oppdatere dere litt om skolen og, ikke bare om lek og morro. Mitt språkprogram inneholder to "terms" med ca. 3 mnd. i hver term. I min første term gikk jeg i FCE non-testing class. Vi hadde Spring Break i slutten av mars, og begynte i nye klasser etter ferien. Jeg har nå gått 3 uker i min nye klasse som er CAE testing class. Dette er et kurs som skal gjøre meg klar for en omfattende og annerkjent Cambridge Exam i juni. This class is quite challenging, and we have a lot of homework. Jeg blir også nødt til å utsette hjemreisen min noen dager, på grunn av eksamener. Eksamen koster forøvrig 300 dollar, og består av følgende fem parter: Reading, Writing, Use of English, Listening, and Speaking. Dette innebærer endel lesing og pes, men hvis jeg greier alle eksamenene, er det mye bedre å reise hjem med disse papirene enn med en EF diplom. De fleste studentene tar vanlige "EF klasser" og er ikke i Cambridge klasser.


Spring Break var dessverre min første og siste ferie her, og varte 1 uke. Turen gikk da til Mexico og Rosarito Beach. Men halvparten av reisefølge, inkludert meg, reiste hjem etter kun to netter. Mexico og USA er to forskjellige verdener, og det kunne merkes umiddelbart etter at vi krysset grensa. Mexico er noe mer slitent! Vi dro hjem tidlig grunnet at det var for lite folk der, ikke kjempe varmt, og ikke kjempe fint. Samt at jeg for min del er for gammel for bare fyll og strand. Og hva skjer med at byen var full av militærfolk? De andre som ble igjen sa forresten at det var veldig kult etter vi dro. Ikke vet jeg! Resten av ferien tilbragte jeg her hjemme i SB, hvor jeg spilte golf, tennis, samt leide sykkel en dag.



Jeg har en kjip nyhet å komme med. Hold deg fast; jeg må flytte, IGJEN... HeHe! Jeg deler jo som dere vet rom med Michael, men han flytter til Canada nå! I og med at Michael flytter ut, syntes min "kjære" host mother Karen det var en gylden anledning til å kicke ut meg. Hennes datter på 15 har nemlig sovet på en sovesofa i gangen i flere mnd... De hoster 4 studenter på to rom, hvorpå det ene rommet er datteren sitt! De gjør sikkert dette for å få inn extra cash. Men datteren er visst relativt lei av sovesofaen og ønsker rommet sitt tilbake. Karen kan derfor kun ha 2 studenter boende, og jeg ble den heldige som måtte flytte! Nå skal det sies at jeg er langt ifra fornøyd med å bo her, men jeg skulle alltids holdt ut til midten av juni. Karen lager for det første lite/dårlig mat til oss, og for det andre er hun noe gærn... Men svømmebasseng området trekker opp:) Hun sier for eksempel at vi ikke kan bruke kjøkken og bad etter klokken ni på kvelden, da hun ønsker ro i huset. Men hun og datteren kan skrike til hverandre etter ni... Latterlig dame!

Det ble også nevnt at hun ikke var helt fornøyd med Michael og meg. Hun mente vi var for lenge oppe om natten, pusset tenner etter ni og at rommet ikke var ryddig nok. Jeg fortalte henne at jeg ikke var enig, og forklarte at det kan være fordi Michael og jeg er henholdsvis 25 og 26 år, og er vandt til å bo for oss selv. Jeg er såå lei av vertsfamilie. Og selvsagt lei av flytting...

I skrivene stund er det sent lørdag kveld, og jeg flytter i morgen søndag. Fikk tre nye alternative vertsfamilier av skolen og har vært rundt og besøkt de. Endte opp med et flott, rent og ryddig hus, med kone og ektemann. Der får jeg singleroom, noe jeg gleder meg til. Men et drawback er at de ikke har internett. Derfor sitter jeg her å skriver på bloggen nå. Men jeg har uansett tilgang til internett på skolen. Jeg kommer til å få så god tid jeg, da jeg vanligvis bruker mye tid på nettet.

Over til mer postive ting: Neste helg får jeg endelig besøk fra Norge, og ikke av hvem som helst! Får besøk av kjæresten min Silje. Hun ankommer lørdag 26. april og reiser hjem mandag 12. mai. Det blir stas! Også kommer jo min gode venn Simen over til California, fra New York. Han kommer i slutten av mai. Han skal på roadtrip, men har lovet å komme innom Santa Barbara.

Nei, nå må jeg runde av her. Må tidlig opp i morgen, for å pakke meg ut av huset...

Avslutningsvis legger jeg ved noen flere bilder, som er av mer daglig karakter.


1 kommentar:

Unknown sa...

Hei Espen!

Ja nå nærmer det seg slutten på våre begges opphold i det store utland. Maja er jo så og si hjemme alt, bare oss to igjen. Jeg kommer hjem et par uker før deg, men har skjøntd et på deg at du er ivrig på å komme deg hjem du og! Og det skjønner jeg veldig godt! :) Blir godt med Norge og norsk sommer nå Espen!! :) Hytteturer, båt, svaberg og varm sommersol!! (forhåpentligvis.. :S)

Sitter for øyeblikket på skolen og jobber med en oppgave, fysj av meg, og drømmer om ferien 18. mai! Da kommer jeg som du sier innom deg! :) Det blir veldig koselig! Håper vi får noen fine dager sammen!!

Og takk for praten forrige dagen Espen! Godt å oppdatere hverandre litt!

Vel vel.. Kose deg videre imens da! Og håper du har det fint hos ny vertsfamilie nå!


- Simen -